FUCUS ALGA I ŠTITNJAČA

Štitnjača i Fucus alga

 
Štitnjača, žlijezda smještena u području vrata, s prednje strane dušnika, stvara hormone koji u svom sastavu imaju jod, a uvelike kontroliraju metabolizam našeg organizma. 

Jednostavnije rečeno, hormoni štitnjače kontroliraju brzinu kojom će se zbivati izmjena tvari u našem organizmu, koliko brzo će se tvari uz prisustvo kisika razgraditi, a novonastale strukture ugraditi u stanicu. Jod je neophodan element za normalan rad ove male žlijezde, te svaki nedostatak joda u organizmu vrlo brzo dovodi do nastanka jedne od najraširenijih bolesti „nutritivnog karaktera” – uvećanja štitnjače ili takozvane „guše”.
Treba istaći da je u razvijenim zemljama nedostatak joda u prehrani relativno rijetka pojava, te je najčešće povezan s malom koncentracijom joda u vodi za piće i zemlji na kojoj se voće i povrće uzgaja. Ako se zna da je područje na kojem pojedinac živi siromašno jodom zbog raznih okolišnih čimbenika, onda se tim osobama mora sugerirati uzimanje većih količina joda putem hrane.
Namirnice koje su najbogatije jodom jesu: alge, najviše od svih Fucus, morske ribe, jaja, jogurt, sir, jodirana sol. Pojedine namirnice na neki način brane organizmu pravilno iskorištavanje joda i mogu umanjiti sposobnost organizma da iskoristi jod za sintezu hormona štitnjače. Dobro je znati da u te namirnice ubrajamo: karfiol, kelj, prokulice, repu i kikiriki. Najviše su riziku izloženi strogi vegetarijanci (veganisti) koji takve namirnice svakodnevno koriste u prehrani i to u velikim količinama. U zemljama u razvoju gušavost je vrlo često posljedica jedne autoimune bolesti koja smanjuje funkciju štitnjače, pa nastupa hipotireoza.

HIPOTIREOZA

Hipotireoza, odnosno smanjena funkcija štitnjače, dovodi do usporavanja tjelesnog metabolizma. Bolest se razvija izrazito polako. Uz uvećanje štitnjače i pojave gušavosti (što i nije svaki puta pravilo, jer se štitnjača može povećati i samo s jedne strane), javlja se umor, zaboravljivost, uvećanje tjelesne mase, nepodnošljivost hladnoće, zatvor stolice, suhoća kože i kose. Ako je uzrok autoimune prirode, onda se u organizmu stvaraju protutijela koja napadaju vlastito tkivo štitnjače, a posljedica toga je smanjeni nastanak hormona. Hipotireoza se može javiti u svako životno doba, ali je mnogo raširenija među starijim osobama. Ako se razvije tijekom adolescencije može usporiti rast i razvoj sekundarnih seksualnih osobina, a ako se javi u najranijem djetinjstvu vrlo često i normalni razvoj moždanih funkcija. Stoga se danas redovito nivo hormona štitnjače kontrolira odmah po rođenju djeteta. Slabo aktivna štitnjača kod žena vrlo često dovodi do uvećanja vrijednosti kolesterola u serumu. Terapija se sastoji u davanju sintetskih molekula hormona štitnjače. 

Simptomi hipotireoze proizlaze iz usporenih metaboličkih procesa, smanjene potrošnje kisika, poremećenog metabolizma određenih vitamina, lipida i proteina, a s obzirom da u pravilu nastaju postepeno, često prolaze nezapaženi u ranim fazama bolesti. 

Glavni simptomi su: 
– kroničan umor, malaksalost 
– bolovi u mišićima I zglobovima 
– usporenost, pospanost, otežana koncentracija 
– snižena tjelesna temperature, nepodnošenje hladnoće 
– bezvoljnost, napetost, razdražljivost, promjene raspoloženja 
– opstipacija 
– porast tjelesne težine 
– povišene razine kolesterola, LDL i triglicerida u krvi 
– usporen rad srca, smanjeni minutni volume srca / oslabljena srčana funkcija 
– anemija 
– edemi (oticanje nogu, ruku, lica, jezika, kapaka) 
– smanjeno znojenje 
– suha, ispucala kosa koja pojačano opada 
– suha koža koja se ljuska, sklona crvenilu, svrbežu, aknama i upalama 
– krhki, ispucali nokti 
– promuklost (uslijed otoka glasnica), česte grlobolje 
– nagluhost 
– zamagljen vid 
– poremećaj menstruacijskog ciklusa 
– sterilitet 
– pojava gušavosti 
– miksedemska koma – najteži stupanj bolesti s gubitkom svijesti i hipotermijom 

– usporen / smanjen rast u djece 

 
Hipertireoza
Hipertireoza ili uvećana aktivnost štitnjače dovodi do uvećanog stvaranja aktivnih hormona, te po tome nastupa ubrzanje metabolizma, srce brže kuca, krvni tlak je veći, nastupa gubitak težine, povećanje apetita, znojenje, nepodnošljivost topline, izbočenost očiju. Obično se hipertireoza javlja uslijed prisutnosti protutijela u krvi koja stimuliraju štitne stanice, ali se razlog stvaranja tih protutijela još uvijek ne zna. Hiperaktivnost štitnjače ima i svoj genetski uzrok i mnogo je raširenija bolest u žena u usporedbi s muškom populacijom. Zbog ubrzanog metabolizma osobe koje pate od hipertireoze iskorištavaju prehrambene tvari mnogo brže. Ako gubitak težine počinje predstavljati veliki problem moraju se u prehranu uvesti namirnice bogate bjelančevinama kako bi se nadoknadio gubitak mišićne mase. To su meso, riba, jaja, mlijeko i mliječni proizvodi, ali i dodatne količine vitamina B-skupine su neophodne jer sudjeluju u metabolizmu ugljikohidrata i bjelančevina. U tu svrhu treba konzumirati nemasnu svinjetinu, fermentirane mliječne proizvode ili uzeti nadopune u obliku pivskog kvasca.

Glavni simptomi hipertireoze su: 
– razdražljivost, nemir, nervoza, promjene raspoloženja 
– smanjena sposobnost koncentracije 
– dvoslike, smetnje vida, povlačenje kapaka i izbuljene oči 
– tremor (drhtanje ruku, osjećaj “treperenja” tijela) 
– povišen krvni tlak, tahikardija (ubrzan rad srca) 
– pojačano znojenje, nepodnošenje topline 
– opadanje kose 
– učestale stolice 
– gubitak tjelesne težine 
– poremećaj menstrualnog ciklusa 
– malaksalost 
– nesanica 
– guša (povećana štitnjača), osjećaj “knedle” u grlu, pritisak u vratu
 
Konzumiranje namirnica bogatih jodom je jedan od najboljih načina da imate zdravu štitnjaču. Jod je neophodan za zdravu funkciju štitnjače jer joj pomaže da proizvodi hormon tiroksin. Štitnjača koristi tiroksin da regulira metabolizam. Najbolji prirodni izvor joda je alga fucus

One thought on “FUCUS ALGA I ŠTITNJAČA

  1. Promjena prehrane nije drastičan prestanak jedenja, niti je uzimanje samo jednog tipa namirnica. To je trajna promjena navike jedenja veće količine hrane no što je potrebno organizmu. Zašto se većini ljudi nakon dijete vrati višak kilograma? Jer nisu djelovali na psihosomatski uzrok pretilosti i jer su u stvari dijetom sebe mučili, a ne pomagali organizmu. Kad smo na dijeti, mi bismo u biti trebali biti zadovoljniji, a ne nezadovoljni ili u patnji! Svatko od nas je jedinstveni organizam, i niti jedna knjiga, niti jedna “kolektivna” dijeta, niti jedna “škola kuhinje” ne odgovara u potpunosti potrebama našeg organizma.
    Životne navike su vrlo često posljedica nametnutih vrijednosti. Ovo je ionako doba nametanja životnih vrijednosti, stilova i želja. Više gibanja ne znači kompulzivno iscrpljivanje u teretanama i fitness centrima. Žene obično krenu na neki ubrzani pilates a muškarci se iscrpljuju trčanjem, velikim rutama biciklom, igranjem nogometa. Žene obično lakše podliježu tipu vježbanja gdje na neki način pate (tip žrtve), a muškarci biraju vježbanje gdje mogu dokazivati svoju mušku snagu (tip junaka). Možda nekima to zaista i odgovara, ali vi niste lutke na koncu kojima netko drugi diktira što treba raditi da bi bio i ostao “fit”. Nekima više odgovaraju višesatne šetnje, drugima pak planinarenje, nekima naizgled “spora” joga, a drugima trčanje. To ovisi o pojedincu. Slušajte samo one savjetnike koji vam pristupaju individualno, a ne prema naučenim “tehnikama” iz knjiga ili prema nekom programu, pritom zanemarujući vaše osobne karakteristike. Posebno se čuvajte razno raznih savjeta iz raznih časopisa koji senzacionalističkim naslovima privlače čitatelje.
    Psihosomatski uzrok je jednostavan. Tri su glavna žarišta:

    • Emotivna zaštita.

    Nagomilavanjem masnoće pokušavamo zaštititi sebe od emotivnih “napada” izvana ili pak ne želimo izraziti sebe. Temelj svega je strah od suočavanja s okolinom, strah od življenja punog života.

    • Kompulzivni strah od materijalnog gubitka.

    Strah od toga da bismo uskoro mogli ne imati ono što trenutno imamo, pa nas forsira da gomilamo masnoće. To je možda imalo smisla kada su naši preci živjeli životom kada je sezonski bilo više namirnica, a u drugom dijelu godine nije ih bilo. Tada bi u “gladnom” dijelu godine izgubili naslage sala. Danas ljudi uglavnom imaju namirnice dostupne cijelu godinu, ali isti strah je ostao. Paradoksalno, ovaj strah može biti izražen kod iznimno bogatih ljudi. Zanimljivo je da je pretilost kolektivni problem vrlo bogatih nacija.

    • Osjećaj nesavršenstva.

    Mi smo svi različitih konstitucija. A to znači da ne možemo svi izgledati kao glumci i glumice, ili manekenke i manekeni. Neke osobe uvijek imaju trbuščić, neke žene uvijek imaju krupniju stražnjicu. Filmovi, tv emisije, reklame i revije, ionako su prodavanje iluzija, da ne kažem laži i lažnih slika stvarnosti. Ne krečite u dijetu zbog toga da izgledate “kao netko”, već zato da se vi lakše pješice popnete na peti kat zgrade ili na vrh brda, i da vam probava bude sretnija, kao i krvožilni sustav, zglobovi… a samim time i vi sami. No, isto tako nemojte zloupotrebiti tu istinu pa ignorirati svoj problem pretilosti. Ako ste debeli, jednostavno to jeste, a do koje mjere ćete smanjiti svoju kilažu i kako ćete se mijenjati – to neka bude vaš individualni dogovor sa samim sobom. Nije cilj izgled, već je cilj olakšati funkcioniranje vašeg organizma.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: